Racende reporter Stéphane Kox: ‘Het helpt dat ik het spelletje snap’

Met het rijden van de Asian Le Mans Series, samen met haar vader, ging het jaar 2022 flitsend van start voor autocoureur Stéphane Kox (28). En dan debuteerde ze ook nog als pitreporter op het hoogste niveau, in de Formule 1. “Zo’n geweldige kans krijg je niet vaak. Ik beleef de sport nu ook vanuit een ander perspectief”, vertelt ze.

Rubriek: Sport
Tekst: Natasja Admiraal
Fotografie: ANP, Frits van Eldik

Vier races van elk vier uur. Eerst in Dubai, gevolgd door Abu Dhabi. En dat in een Porsche 911 GT3 R én samen met haar vader Peter Kox, al bijna vijfendertig jaar autocoureur. Ja, de Asian Le Mans Series rijden was voor Stéphane Kox in alle opzichten ultiem. “Het is altijd een grote droom geweest om samen met mijn vader te racen. En dan ook nog een wedstrijd van wereldniveau, dat maakte het extra speciaal!”, vertelt ze over de race die in februari dit jaar werd gereden. Stéphanes team, waar ook Nederlander Nico Pronk deel van uitmaakte, werd derde. “De eerste race ging super. Daarna kregen we problemen met de auto. Hierdoor konden we er niet uit halen wat erin zat. Maar we hebben wél laten zien hoe snel we kunnen zijn!”

Mens en machine

In de snelle autosport draait alles om de perfecte samenwerking tussen mens en machine. “Het geeft heel veel voldoening om een auto volledig te leren kennen en te beheersen, zodat je er alles uit kan halen”, zegt Stéphane. “Maar het heeft uiteraard ook een keerzijde, omdat je er volkomen van afhankelijk bent. Als alles goed loopt, geeft dat een euforisch gevoel, maar soms faalt de techniek. Dat is inherent aan deze sport.” Op tienjarige leeftijd begon Stéphane met karten. Daarna stopte ze er weer een tijdje mee. Te spannend. Maar na allerlei andere sporten te hebben geprobeerd, zoals paardrijden, pakte ze het racen op haar vijftiende weer op. En vanaf dat moment werd het serieuzer. Want ze bleek goed, en werd fanatiek.

Teamsport

“Wat ik zo mooi vind aan deze sport is dat het echt een team-effort is”, vertelt ze. “Mensen vergeten dat vaak, want alle lof gaat meestal naar de coureurs. En ja, natuurlijk zijn zíj het die de race daadwerkelijk rijden en afmaken. Maar er zijn zo veel meer factoren die bijdragen aan het succes. Als je alleen al ziet hoeveel mensen er bij de pitstop op de been zijn… Ook in de Formule 1-fabrieken kijken mensen live mee met de races en wordt er dag en nacht doorgewerkt. Er gaat een immense business achter schuil. Techniek én vakmanschap. Dat mag meer gewaardeerd worden.” Racen is in meerdere opzichten een ingewikkelde tak van sport. Onzeker ook. Als coureur ben je er nooit van verzekerd dat je kan rijden. Dit is altijd afhankelijk van sponsoring.

“Alle lof gaat naar de coureurs, maar het is echt een team-effort”

Once-in-a-lifetime kans

Zich bewust van het feit dat het ‘zomaar ineens voorbij kan zijn’, besloot Stéphane om ook na te denken over een toekomst buiten de racesport. En zo rondde ze recent haar rechtenstudie af. “Ik was net aan mijn masteropleiding begonnen en had een baan aangeboden gekregen in het advocatenleven. En toen werd ik door streamingdienst Viaplay gevraagd om Jack Plooij te vervangen als pitreporter in de Formule 1. Ik kon het bijna niet geloven”, vertelt ze. “Ik was meteen superenthousiast, zo’n geweldige kans krijg je niet vaak. Maar ik moest er toch even over nadenken. Het is een intensieve job, die veel tijd opslokt. Dit jaar staan er 23 races gepland, plus nog de testraces. Lang verhaal kort: je bent praktisch nooit meer thuis.”

Rijders onder elkaar

Gestimuleerd door haar omgeving besloot ze het avontuur aan te gaan. Vanuit haar nieuwe rol als pitreporter beziet ze de sport vanuit een ander perspectief. Als coureur kan ze zich goed in de Formule 1-rijders verplaatsen. Dat ze zelf ook racet, daar loopt ze niet mee te koop. “Het draait niet om mij. Maar het helpt wel dat ik ‘het spelletje’ snap, dat ik deze wereld goed ken. Als ik die jongens spreek, is het een gesprek van rijder tot rijder.” De eerste keer live was spannend, erkent ze. Jack Plooij was jarenlang het vertrouwde gezicht. En dan staat daar ineens een ‘klein, blond meisje met een microfoon’. “Maar ik probeer ook op tv altijd dicht bij mezelf te blijven. Ik benader de coureurs zoals ik zelf graag benaderd wil worden.”

“Ik spreek die jongens van rijder tot rijder”

Dromen van Le Mans

Vaak komen de verhalen na afloop van een Grand Prix vanzelf. “Want of je nu gewonnen hebt of gecrasht bent, je stapt altijd vol adrenaline uit de auto”, weet Stéphane. “Op zo’n moment gaan er veel emoties door je heen.” Of haar rol als pitreporter te combineren is met haar eigen raceactiviteiten? “Ik heb besloten om mij met mijn volle aandacht op deze nieuwe uitdaging te richten. Het racen zelf staat dus op een laag pitje. Maar als zich gedurende het seizoen mooie kansen voordoen en het te combineren valt, dan wil ik er zeker voor gaan.” Progressie blijven boeken als coureur en wedstrijden van niveau rijden, die ambitie blijft. Haar grote droom is samen met haar vader een plek veroveren in ‘de 24 uur van Le Mans’ in Frankrijk.

Duurzame innovaties

De Formule 1 hecht de laatste jaren veel waarde aan een groener imago en is daarmee ook aanjager van duurzame ontwikkelingen. Stéphane: “Het was in de racesport dat er voor het eerst gebruik werd gemaakt van hybride motoren. En de nieuwe brandstof bestaat voor tien procent uit bio-ethanol. Formule 1-wagens hebben ook de meest efficiënte verbrandingsmotor die er is. Veel vermogen uit de motor halen, daar draait deze sport om. Zo zuinig en milieuvriendelijk mogelijk. Ook op het gebied van elektrische raceauto’s gaan de ontwikkelingen snel. Volledig CO2-neutraal worden, dat gaat niet van de ene op de andere dag, maar de sport neemt wél het voortouw met duurzame innovaties, die uiteindelijk doorsijpelen naar reguliere auto’s.”

Altijd onderweg

Veel thuis is Stéphane momenteel niet. Ze woont in Monaco met haar vriend, profwielrenner Danny van Poppel. “Hij is net als ik veel weg. Soms is dat lastig, zeker als onze schema’s niet synchroon lopen, waardoor we elkaar weinig zien. Maar hij is de eerste die dit begrijpt. Ook van mijn familie krijg ik veel support. Het maakt dat je zoiets intensiefs als dit met een gerust hart kan doen.” Perfectionisme kenmerkt haar karakter. “Ik wil alles heel goed doen. Dat kan je helpen om altijd net dat beetje extra te geven. Maar het kan je ook opbreken, want je kan niet álles goed doen. Dus heb ik geleerd: je moet niet alles tegelijk willen.” Ze pauzeert even en besluit dan: “Af en toe een beetje rust inbouwen is ook wel goed.”

WIE IS STÉPHANE KOX?

Geboren: Eindhoven, 25 december 1993

Woont: in Monaco, samen met haar vriend; profwielrenner Danny van Poppel

Studeerde: rechten aan Tilburg Univerity

Racet: al van jongs af aan. Haar moeder heeft veel kartervaring en haar vader groeide uit tot een gevierd coureur met wereldwijde successen. Sinds 2013 is Stéphane actief in verschillende raceklassen.

Presenteert: sinds 2019 het tv-programma RTL Autowereld. In 2022 debuteerde ze als pitreporter tijdens de Formule 1-races, uitgezonden door Viaplay. Daarmee neemt ze de interviews met de coureurs en teamrijders tijdens een Grand Prix voor haar rekening.



LAATSTE ARTIKELEN

Andries-Noppert

Andries Noppert

roeien bij zonsondergang

Roeivereniging Dussen

iets1

Elk reuzenrad een eigen uitstraling

het wasven in Eindhoven

Muziek met Smaak

nachtvlinderaar Marcel Kok bij een wit doek voor het vangen van vlinders

Nachtvlinderaar Marcel Kok

Zangeres Fleur Raateland in buitenkeuken van Nh1816 Verzekeringen

Aan tafel met Fleur Raateland