vrouw van polygon reinigt inboedel

Schadehersteller Polygon na brand

‘We treffen mensen op hun kwetsbaarst’

Als een woning wordt getroffen door brand gaan niet alleen het pand en persoonlijke bezittingen in vlammen op, ook de gemoedsrust van de bewoners wordt geraakt. Een nachtmerrie, die helaas regelmatig werkelijkheid is. Medewerkers van Nh1816 Verzekeringen en Polygon weten dat. Als verzekeraar en specialist in schadeherstel na een brand en ook waterschade hebben zij dagelijks te maken met de impact ervan.

Tekst: Marieke Peeters

“Voor ons mag brandschade misschien dagelijkse kost zijn, voor bewoners is het dat zeker niet”, zegt Polygon­directeur Marlies van der Meulen-Sahni. “Wij treffen de mensen vaak op hun kwetsbaarst. Hun woning ligt totaal overhoop. Soms staan ze zelfs op straat, letterlijk en figuurlijk. Integriteit, snel handelen, maar zeker ook een luisterend oor bieden, hebben op zo’n moment onze allerhoogste prioriteit.”

Fullservice partner

Polygon kan bouwen op jarenlange ervaring. Het bedrijf is al sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw actief. Het begon als expert op het gebied van waterschadeherstel en tijdelijke klimaatoplossingen zoals vocht- en temperatuurbeheersing. Later kwam daar het opsporen van lekkages bij en tot slot ook brandschade­herstel. Een fullservice partner dus. Niet voor niks werkt Nh1816 al jarenlang naar volle tevredenheid met Polygon samen. “En dat is geheel wederzijds”, aldus Marlies. “Nh1816 hecht net als wij grote waarde aan persoonlijk contact en een excellente dienstverlening. En verzekerden waarderen dat. Nh1816 is niet voor niets al meer dan vijftien keer uitgeroepen tot beste particuliere schadeverzekeraar van Nederland.”

Eigen trainingscentrum

Een van de manieren, waarop Polygon zijn service optimaal houdt, is door het intern opleiden van nieuwe medewerkers. In het eigen trainingscentrum ondervinden collega’s aan den lijve wat ze zoal kunnen aantreffen bij gedupeerde klanten. “We bootsen er situaties na waarmee we ook op een echte werkdag te maken krijgen”, legt regiomanager Florus van der Wal uit. “Medewerkers leren er vervuilde inboedel reinigen en dingen inpakken en tijdelijk opslaan op een van onze locaties. Het is een realistische, intensieve opleiding, die eraan bijdraagt dat we direct heel gericht in actie kunnen komen in een situatie waarin de minuten tellen.”

Geruststellen

Behalve praktisch handelen, leren Polygonmedewerkers vooral ook goed te luisteren en er te zijn voor de bewoners. “Elke schade heeft zijn vaste regio- of project­manager, die het traject van A tot Z begeleidt”, vertelt Florus. “Bij een brand lopen de emoties hoog op. Ga maar na: mensen zien alles wat zij hebben opgebouwd in rook opgaan. Daarom vinden wij het zo ontzettend belangrijk om er samen met Nh1816 en de verzekerings­adviseur écht te zijn, om de mensen op te vangen en gerust te stellen. Hoe uitzichtloos de situatie op dat moment misschien ook lijkt, we willen altijd het vertrouwen geven dat het uiteindelijk goed komt.”

3D reality-opnames

Polygon houdt nieuwe inzichten en technieken nauwlettend in de gaten. Neem bijvoorbeeld 3D reality-opnames voor het vastleggen van schades. “In twee uur maken we daarmee een woonhuisschade compleet inzichtelijk,” zegt Florus. “Zo kunnen verzekeraars via hun computer door het gehele huis ‘lopen’ en de schade waarnemen via een 3D-scan. Dat scheelt niet alleen veel kostbare reistijd, het spaart ook de nodige kilometers uit. En dat draagt dan weer bij aan verkleining van onze ecologische voetafdruk.”

Verlagen CO2-uitstoot

Polygon liet die voetafdruk al in 2017 in kaart brengen. “We waren behoorlijke pioniers op dat gebied”, vertelt Marlies. “We vinden duurzaamheid een belangrijke ontwikkeling waarin wij als organisatie het voortouw moeten nemen. En dan hebben we het niet alleen over het verlagen van de CO2-uitstoot van onze eigen bedrijfsvoering, maar ook over de uitstoot die vrijkomt als we klanten helpen. We schrokken destijds zo van de cijfers die kwamen bovendrijven, dat we direct actie hebben ondernomen. We wilden niet wachten totdat maatregelen wettelijk zouden worden opgelegd, maar zijn direct de dialoog gestart met belangrijke stakeholders in de branche. Door onze handen ineen te slaan, kunnen we een heleboel bereiken.”

Energiezuinig drogen

Een van de verduurzamingsmaat­regelen die Polygon heeft genomen, 
is het verlagen van het aantal gereden kilometers door de eerder genoemde 3D-opnames én door zoveel mogelijk combinatieritten te plannen via carpoolen. Verder vermindert het bedrijf de uitstoot van afval door te recyclen en kan het energieverbruik bij sommige schadegevallen zelfs tot 90 procent worden verminderd, wanneer wordt gedroogd met luchtbehandeling in plaats van reguliere drogers. “Mooie cijfers waar we ontzettend trots op zijn”, aldus Florus. “Met name op dat laatste is veel winst te behalen. Want waar het aantal woningbranden de laatste jaren sterk is gedaald, mede door een verhoogd bewustzijn en het verplicht maken van rookmelders, zien we juist een forse stijging van het aantal waterschades. Dat heeft alles te maken met klimaatverandering. Er is ons dus veel aan gelegen om ook het energieverbruik bij die schades te beperken.”

Handige tips

Natuurlijk blijft voorkomen beter dan genezen – of in het geval van Polygon: herstellen. En dus vragen we Florus ook naar een aantal handige, preventieve tips. “Een groot deel van de woningbranden ontstaat nog altijd door onoplettendheid. Onze adviezen: haal opladers van telefoons, elektrische fietsen en scooters na gebruik uit het stopcontact, zet de frituurpan uit en check of je het gas hebt uitgezet als je klaar bent met koken. En nu we vaker te maken hebben met hevige regenval en overstromingen zijn watersensoren een uitkomst! Ze detecteren waterlekken en vocht in huis en kunnen zo grotere schade voorkomen.”

Schade? Schakel een professional in

Een andere tip die Marlies en Florus geven, is om in het geval van schade altijd een professional in de arm te nemen. “Na een brand kun je natuurlijk zelf aan de slag gaan met poetsen en schilderen. Op het eerste oog lijkt alles dan prima opgelost te zijn. Maar wacht maar tot het zonnetje erop komt te staan, dan speelt die brandgeur negen van de tien keer toch weer op. Vaak ben je uiteindelijk nog duurder uit dan wanneer je direct een professional had ingeschakeld.”

Brandpreventiemiddelen met ledenvoordeel aanschaffen in de Nh1816-preventiewinkel? Ga naar www.nh1816.nl/ledenvoordeel.

LAATSTE ARTIKELEN

drie jongens op pad in het bos

Microavonturen

slalom atlete Martina in actie

Kanoslalom-atlete Martina Wegman

carline alberts in chill stoel

Revalidatie niet-aangeboren hersenletsel

groepje mensen in de straten van Zwolle

Zwolle citytrip: verrassend veelzijdig

jong knap stel stapt samen de eurostar in op centraal station amsterdam

Zest 2024: #10 Avontuur

twee zwemmende mensen voor Support Casper

Zest lokaal: Oversteek Haringvliet