-->
Goede doelNh1816Slider-homepageTop-artikel
12 augustus 2021

Coöperatie Nh1816 biedt steun in coronatijd

‘Bijzondere tijden vragen om bijzondere acties’

Rubriek: Nh1816
Tekst: Suzanne Moeskops
Fotografie: Ed van de Pol

Vorig jaar mei stelde de coöperatie Nh1816 € 200.000 ter beschikking voor lokale goede doelen, gericht op het verzachten van de negatieve effecten van de coronacrisis. Het plan? Samen met verzekerden, financieel adviseurs en Nh1816-medewerkers steun bieden aan initiatieven voor de meest kwetsbare mensen in Nederland. In het voorjaar van 2021 was het inmiddels verhoogde budget verdeeld over meer dan 135 lokale projecten. Rémon Chattellon, financieel directeur bij Nh1816 Verzekeringen, blikt terug op een bijzonder en indrukwekkend jaar, waarin het gevoel van betrokkenheid zegevierde.

Samen met jou als verzekerde en meer dan 800 financieel adviseurs staat Nh1816 Verzekeringen midden in de maatschappij. De coöperatieve verzeke­raar geeft bewust een deel van de winst terug aan de samenleving. “Dat gebeurt vanuit de coöperatie Nh1816, die de verbinding tussen verzekerden, financieel adviseurs en het verzekeringsbedrijf ver­sterkt.” Zo krijgen jaarlijks tal van lokale projecten (extra) financiële ondersteuning, zoals (sport)evenementen, die wor­den georganiseerd om geld op te halen voor een goed doel.

Impact coronacrisis

Maar in 2020 liep alles anders. Rémon: “De eerste lokale projecten waren in het voorjaar ingepland, toen het coronavirus met zijn beperkende maatregelen ons land overviel. De evenementenbranche kwam stil te liggen. Projecten werden noodgedwongen geannuleerd. Een enorme teleurstelling voor de organisato­ren, de betrokken lokale advieskantoren, verzekerden én de coöperatie Nh1816.” In de weken erna werd de enorme impact van de coronacrisis zichtbaar. Vereenzaming van ouderen, financiële problemen voor ondernemers en een enorme druk op zorgverleners. De coöpe­ratie Nh1816 hoefde er niet lang over na te denken om juist deze mensen een hart onder de riem te steken. Hiervoor werd een budget van € 200.000 vrijgemaakt. “Financieel adviseurs, verzekerden en Nh1816­medewerkers werd gevraagd lokale initiatieven aan te melden bij Nh1816”, vervolgt Rémon.

Essentiële goede doelen

“De gesteunde initiatieven richtten zich met name op primaire behoeften, zoals voedsel, kleding en onderdak”, legt Rémon uit. “Maar we betrokken er ook voorstellen bij die zich richtten op het bevorderen van de mentale en fysieke gezondheid en hulp aan lokale ondernemers, die zich inzetten voor een goed doel.” Zo verraste Bloemendal Assurantiën ruim 80 vrijwil­ligers van Stichting Manna in Den Ham (Overijssel) met een Lucky Basket. Een picknickmand vol Twentse streekproduc­ten en een portie geluk. De vrijwilligers zet­ten zich in voor mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken bij hun financiële situatie. Die vraag naar hulp is in corona­ tijd flink toegenomen. Ander mooi initiatief: MJFP Financiële Planning trakteerde zo’n 500 zorgmedewerkers in de omgeving van Wijchen (Gelderland) op een ijsbon van de lokale ijssalon. En het Utrechtse kantoor Werkhoven Adviesgroep steunde Stichting WensAmbulance Utrecht met eigen vrijwilligerswerk én een cheque van € 2.500.

Op grote schaal #samenbetrokken

“Er werd op zo’n grote schaal gehoor gegeven aan het Samen Betrokken­ donatieplan, dat de coöperatie Nh1816 besloot door te gaan, toen de grens van € 200.000 was bereikt”, vertelt Rémon. “In totaal is uiteindelijk maar liefst € 270.000 besteed aan ruim 135 lokale goede doelen. Aan de meeste projecten leverden de advieskantoren zelf ook een bijdrage: financieel en/of in de vorm van actief vrijwilligerswerk. Heel bijzonder, zoals onze maatschappelijke betrokken­heid in coronatijd voor verbinding heeft gezorgd.” Het donatieplan werd begin juni dit jaar afgerond.

In een periode waarin we samen sterk moeten zijn, is het belangrijk om con­tact te houden met de omgeving. Dat is precies waar de coöperatie Nh1816 voor staat: verzekeren met oog en hart voor onze samenleving. De coöperatie blijft zich inzetten voor maatschappelijke initiatieven, want het motto #samen­betrokken is van alle tijden.

Doe jij mee? Vraag naar de mogelijkheden bij jouw financieel adviseur!