-->
GadgetsLifestyleTop-artikel
22 juni 2017

De vliegende auto van Pal-V. Iedereen piloot

Fotografie: Ed van de Pol
Auteur: Natasja Admiraal

‘Mark my word: a combination of an airplane and a motorcar is coming. You may smile, but it will come’, zei Henri Ford in 1940. Veel mensen verklaarden hem voor gek, maar bijna tachtig jaar later is zijn voorspelling werkelijkheid geworden in Raamsdonksveer.

Een auto die kan rijden én vliegen: het lijkt iets uit de sciencefictionfilm Transformers. Maar anno 2017 is de eerste commerciële vliegende auto een feit. Op het hoofdkantoor van Pal-V in Raamsdonksveer is het gehele team in rep en roer om een speciale uitvoering van de vliegende auto op tijd gereed te krijgen: op uitnodiging van Prins Albert II mag het Nederlandse bedrijf de supercarshow Top Marques in Monaco openen. Een kroon op het werk van de pioniers.

Schermafbeelding 2017-06-22 om 15.28.38
Toys for boys
Al tien jaar is Pal-V, een afkorting van Personal Air and Land Vehicle, bezig met het realiseren van een droom: mobiliteit van deur tot deur, gebruikmakend van autorijden en vliegen, als mogelijke oplossing voor het fileprobleem. Het idee ontstond in 1999 en in 2007 werd gestart met de ontwikkeling. ‘Ja, er ging een lange procedure aan vooraf’, zegt sales- en marketingdirecteur Marco van den Bosch. ‘De moeilijkheidsgraad had te maken met meerdere factoren:
ten eerste moest het voertuig volledig gecertificeerd worden voor op de weg én in de lucht, binnen de bestaande wetgeving. Een tweede uitdaging vormde de transformatietechnologie: van auto naar gyrocopter en terug in vijf minuten.’ Dat is de reden waarom het zo moeilijk is om een vliegende auto te ontwikkelen en dit maakt het uniek dat het Pal-V gelukt is.

Eurekamoment
Door de eeuwen heen zijn er vele experi-menten gedaan om een vliegende auto te ontwikkelen. De bedenkers van Pal-V kwamen op het geniale idee om een
gyrocopter, een vliegtuig met een motor-loze rotor, te combineren met de tilting-technologie die we kennen van de Carver. Dit is een driewieler die kantelt in de bochten, waardoor het zwaartepunt beter verdeeld wordt dan in een gewone auto – en dat is toevallig óók een Nederlandse uitvinding. De eerste negentig genummerde exemplaren van de vliegende auto worden momenteel verkocht onder de naam Liberty Pioneer: een collector’s item voor de early adopter. ‘We hebben er 45 gereserveerd voor Europa, 25 voor Amerika en 20 voor de rest van de wereld. De 007 is al gereserveerd’, lacht Van den Bosch, voormalig helikoptervlieger bij de luchtmacht. Zijn liefde voor vliegen is altijd gebleven.

Schermafbeelding 2017-06-22 om 15.27.44
Vrijheid
Na de gelimiteerde uitvoering volgt de Liberty Sport. Dit model biedt plaats aan twee personen en haalt snelheden van 160 kilometer per uur op de weg en 180 in de lucht. Met de honderdlitertank gevuld met Euro95 benzine kun je er 1300 kilometer mee rijden of tussen de 400 en 500 kilometer mee vliegen. ‘We zijn gewend dat vliegen gebonden is aan vliegvelden en rijden gereserveerd is voor wegen. Met de Liberty Sport heb je de keuze: dat levert een ongekende vrijheid op en een grote snelheidswinst wanneer je files kunt vermijden.’ Vliegen in een gyrocopter is zeer veilig en het is eenvoudig te leren. Binnen 35 uur kan een brevet worden behaald waarna je bevoegd bent om te vliegen en rijden. ‘We hebben er het langst over gedaan om het voertuig maximaal veilig te maken. De onderhoudskosten zijn laag en je hebt tachtig procent minder last van turbulentie.’

Schermafbeelding 2017-06-22 om 15.29.06
Luchtsnelwegen
Hoe moet het als straks iedereen in een vliegende auto rijdt? Krijgen we dan snelwegen in de lucht? ‘Jazeker’, zegt Van den Bosch. ‘Maar ook luchttunnels met geleidingssystemen. Tijdens de Olympische Spelen in Sotsji is daar al gebruik van gemaakt. Daarnaast hebben we berekend dat er slechts zestig vliegvelden nodig zijn om in Nederland maximaal tien kilometer van een vliegveld verwijderd te zijn. We hopen dat deze uitvinding, net als de komst van de auto en het vliegtuig, een nieuwe revolutie ontketent in het mobiliteitsveld.’ De Liberty Sport vliegt overigens altijd volgens VFR (Visual Flight Rules), dus niet in het donker of met mist. Dat betekent dat wanneer je onder de 1200 meter blijft, er geen vliegplan hoeft te worden ingediend. Het navigatiesysteem waarschuwt in welke gebieden niet mag worden gevlogen. Als pionierend bedrijf cultiveert Pal-V alle aspecten rond de vliegende auto zelf. Een demoritje met de auto is makkelijk te organiseren, maar met vliegen is dat een ander verhaal. Daarom opent bij Breda International Airport in juli de Pal-V Academy, de eerste ‘fly-drive’-opleiding om de unieke klantenkring zo goed mogelijk te begeleiden en van hen echte vliegers te maken.


PalV6

Schadevrije jaren opbouwen in de lucht?
Tot slot is er nog het vraagstuk of de vliegende auto te verzekeren is. Sydney Spa van Spa Assurantiën in Werkendam ziet er wel brood in, al zal dit nog wel een uitdaging worden. ‘Voor ons wordt dit pas interessant op het moment dat vliegende automobiliteit gemeengoed wordt. Dat moment komt er zeker, want het kan snel gaan met deze ontwikkelingen. Verzekeringstechnisch heb je naast het materiële risico ook te maken met aansprakelijkheid. Dit vormt de grootste uitdaging voor de toekomst.’ Als liefhebber van vooruitstrevende technologieën – zijn tweede auto rijdt elektrisch – is Spa altijd in voor het testen van revolutionaire producten. Dus ja, in de Liberty Sport ziet hij zichzelf wel van A naar B verplaatsen. Om er lachend aan toe te voegen: ‘Al zal het ongetwijfeld heel wat bekijks trekken als ik hierin boodschappen ga doen.’

 

S Gadgets
 
Fotografie: Ed van de Pol Auteur: Natasja Admiraal De glazen bol...
 
Fotografie: Ed van de Pol Auteur: Natasja Admiraal ‘Mark my word:...
 
WINACTIE DOWNLOAD DE VERZEKERINGAPP Log-in en maak kans op dit horloge...
 
Zest geeft 5x 5 vrienden-VIParrangementen weg! Wil jij met 5 vrienden...
 
Fotografie: Carola van Dalen Auteur: Roderick Leeuwenhart    Sinds de jaren tachtig...
 
Some title Some author
Some excerpt
 
Some title Some author
Some excerpt
 
Some title Some author
Some excerpt
Fotografie: Ed van de Pol Auteur: Natasja Admiraal De glazen bol...