-->
Nh1816Top-artikel
27 juni 2017

Opmerkelijk verhaal – Enorme schade na extreme hagelbui – ‘Doe wat je moet doen! En dat is mensen helpen’

Auteur: Marije Smit

Op 23 juni 2016 trok er een extreme hagelbui over het zuiden van Nederland. De hagelstenen – soms zo groot als tennisballen – richtten veel schade aan en dus kwam er een stroom aan schademeldingen binnen bij Van de Mortel in Venray. In dit artikel vertellen we over de ervaringen van verzekerden, de adviseur en de schadeherstellers.

Bart-van-der-Sterren-4Bart van der Sterren, aanspreekpunt voor alle assurantiezaken bij Van de Mortel schetst de gang van zaken na die bewuste hagelbui: ‘Op ons kantoor werken wij met veertien personen en over een jaar gezien komen er normaal circa 900 schademeldingen binnen. Na de extreme hagelbui ontvingen wij in één keer zo’n 1200 schademeldingen. Dat heeft een enorme impact. Intern, maar ook met de verzekeraar Nh1816, is crisisoverleg geweest en werden alle zeilen bijgezet om de vele schademeldingen te kunnen verwerken. Alle medewerkers draaiden telefoondienst, ook in het weekend en de avond. Zo konden wij alle schademeldingen en verhalen verwerken en prioriteren.’

Coulante opstelling
De schades liepen uiteen van blikschade aan auto’s tot (grote) schades aan panden en wateroverlast. ‘Op zo’n moment gebeurt er veel en is het lastig maar belangrijk om prioriteiten te stellen, maar ook om direct aan de slag te gaan met herstelzaken. Na overleg met verzekeraar Nh1816 hebben we besloten: ‘Doe wat je moet doen! En dat is mensen helpen’. Zij gaven ons ruimere bevoegdheden, zodat er meteen noodherstel kon worden verricht door bijvoorbeeld dakdekkers. Dankzij de coulante opstelling van Nh1816 kregen wij meer keuzevrijheid om lokale bedrijven in te zetten voor herstelwerkzaamheden. Op die manier konden wij meer faciliteren en meer mensen helpen.’

IMGL0022b

Geperforeerd dak
Op die bewuste 23 juni was klant Maurice Janssen op vakantie en hoorde daar over het noodweer. ‘Wij hebben de buren gevraagd of zij voor de zekerheid even onze woning konden controleren. Wij bleken waterschade te hebben en ik heb vanaf het vakantieadres de schade gemeld bij Van de Mortel én er is een bevriende dakdekker direct met noodreparaties aan de slag gegaan. De volgende dag is onze zoon in de woning gaan kijken. Helaas bleek er toch meer aan de hand te zijn dan waterschade. Er waren lichtkoepels kapot, dakpannen stuk en het dak van het houthok was geperforeerd. Onze zoon heeft foto’s gemaakt en aan onze adviseur verzonden met de schademelding. Zij zorgden dat er noodreparaties gedaan konden worden en later toen wij weer thuis waren is er een expert komen kijken. In de loop van tijd is alle schade volledig hersteld. Soms duurde het een tijdje omdat er in de omgeving natuurlijk veel gerepareerd moest worden, maar wij zijn in elk geval erg tevreden met de afhandeling van de schades en de inzet van Van de Mortel’, vertelt Maurice.

Auto vol deuken
‘Op het moment van de hagelbui was ik niet thuis, maar mijn vrouw belde dat de auto vol deuken zat. Toen ik mijn auto zag, werd ik niet vrolijk’, legt John Creemers van Creemers Zeilmakerij & Reclame uit. Zijn schade aan de auto heeft hij direct gemeld bij Van de Mortel en er werd
gelijk voor vervangend vervoer gezorgd. ‘Ik werd zelfs in het weekend goed geholpen en de problemen zijn zorgeloos verholpen. Als er iets naars gebeurt, dan is het fijn als je goed bent verzekerd en wordt ontzorgd. Er zijn dan al genoeg problemen. De communicatie verliep prettig, ik wist telkens precies waar ik aan toe was. Iedereen in de omgeving was getroffen, dus het was erg druk bij de schadehersteller en toch werd ik vlekkeloos geholpen.’

IMG_0038

Echt extreem
Na de extreme hagelbui was het niet alleen druk op het assurantiekantoor. Schadeherstellers kwamen om in het werk. Zo ook bij Autoschade Venray. Eigenaar Ruud Hendrix: ‘In totaal hebben we 3250 auto’s met schade binnen gehad. Je kunt onmogelijk iedereen tegelijk helpen, dus moet je goed plannen. Het gewone werk ging ook door, waardoor we het sinds die bewuste dag in juni tot en met januari 2017 enorm druk hebben gehad. Het was echt extreem. Normaal gesproken werken wij met twaalf man personeel en in de drukke tijd is dat verdubbeld. Gelukkig hadden de meeste klanten begrip voor de situatie, omdat heel Venray en omgeving was getroffen en met auto’s vol deuken rondreed. Dan is het extra prettig om te werken met fijne clubs als Nh1816 en Van de Mortel, omdat zij snel kunnen schakelen en taxaties en schades heel spoedig uitbetalen.’

IMG_1591

Nh1816
 
Uitverkocht. Er zijn geen kaarten meer beschikbaar voor de Artis Zoomeravonden....
 
Fotografie: Ab Baart Auteur: Roderick Leeuwenhart ‘De coöperatie is van ons allemaal!’...
 
Tijdens de vakantie op Gran Canaria scheurt mevrouw Overmars haar meniscus...
 
‘De belangrijkste reden om Zest uit te brengen,’ zegt Lex Verëll,...
 
Some title Some author
Some excerpt
Auteur: Marije Smit Op 23 juni 2016 trok er een extreme...