twee leden van de reddingbrigade

Redders op zee: ‘Zonder donaties valt er niet veel te redden’

‘Er zijn als het nodig is’ is een grote uitdaging voor een organisatie als de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), die draait op vrijwilligers, donaties en giften. Mensen redden is hun corebusiness, maar dat kan alleen met betrokken toppers die hun leven letterlijk voor een ander in de waagschaal willen leggen. Broers Donny en Maikel Plug uit IJmuiden zijn er graag voor anderen en redden en helpen als ‘opstapper’ vrijwillig bij de KNRM.

Maikel en Donny lieten in de EO-serie ‘Redders op Zee’ zien wat hun vrijwilligerswerk -de mannen doen dit naast hun reguliere baan! – inhoudt. Niet omdat ze ‘bekend’ willen worden, integendeel. Want daar zijn ze veel te nuchter voor. Ze wilden, naast aan heel Nederland, aan hun familie en vrienden uitleggen waar ze mee aan de slag gaan als die pieper gaat. Want er zijn nogal wat misverstanden over hun vrijwilligerswerk, die ze graag uit de weg willen ruimen. Donny: “Nog steeds denken mensen dat we de hele dag een beetje over het strand lopen. Terwijl we dus, soms met gevaar voor ons eigen leven, mensen redden die op of bij het water in nood zijn gekomen. De deelname aan de serie heeft dat beeld gelukkig op een goede manier bijgesteld, horen we vaak als we herkend worden.”

Nationale bekendheid voor de KNRM

“Ook een hele belangrijke reden voor ons om aan het programma ‘Redders op zee’ mee te doen, misschien wel de belangrijkste”, gaat Maikel verder, “is het feit dat de hulpverlening door de KNRM al sinds 1824 vrijwillig, belangeloos en onafhankelijk plaatsvindt. 365 dagen per jaar, 24 uur per dag en onder alle weersomstandigheden staan de betrokken vrijwilligers stuk voor stuk klaar voor iedereen die ze nodig heeft. Van de surfer op zee die hulp nodig heeft door onverwachte harde wind, tot de schipper van het zeiljacht waarvan de mast gebroken is. Van een bemanningslid dat van een olietanker is gevallen tot een reanimatie op een luxe boot. Het is spannend, uitdagend en vooral belangrijk werk, maar de KNRM ontvangt geen (overheid)subsidies. Ze kan alleen bestaan dankzij gulle giften van donateurs. Daardoor kunnen we nu en in de toekomst veilig uitvaren en de dingen doen waar we voor zijn; mensen redden. Want een slachtoffer is altijd iemands kind, vriend, partner of buur.”

Je doet het samen

Donny: “Het is pure liefde, dit werk. Als je eenmaal op de boot bent gestapt, ben je verkocht en wil je er nooit meer van af, is mijn ervaring. Mijn opa deed het, onze vader en toen Maikel mij een keer meenam was ik ook om. Het is zo bijzonder om met een hele diverse club aan mensen zoiets belangrijks te doen. We zijn met twintig man en de samenstelling is heel divers. We hebben een fysiotherapeut, een politieman, iemand die god is met computers…iedereen neemt zijn eigen kwaliteiten mee en is gedreven en collegiaal.  Daarnaast wordt iedere vrijwilliger uiteraard professioneel opgeleid. Daardoor ontstaat er op zee, als er nood aan de man is, een automatische rolverdeling en doe je het echt samen. De enige voorwaarde om dit werk te kunnen doen is eigenlijk dat je binnen 10 minuten nadat de pieper afgaat bij de boot bent. Wat inhoudt dat je dus dicht bij je locatie moet wonen of werken om dat te redden. Het werk kan veel impact hebben, sommige situaties gaan je niet in je kouwe kleren zitten. Dan is het enorm fijn dat je er in je team over kunt praten en je steun bij elkaar vindt. De saamhorigheid is enorm.”

reddingboot-nh1816

De Nh1816

In 2008 ontstond de samenwerking tussen Stichting Goede Doelen Nh1816 en de KNRM. In het kader van haar vlootvernieuwingsproject was een geheel nieuwe klasse all weather reddingboot in de vaart brengen een grote droom van de KNRM. Met de financiële steun van Stichting Goede Doelen Nh1816 werd deze droom in 2014 werkelijkheid en werd de Nh1816 klasse reddingboot in de vaart genomen. Volgens goed KNRM-gebruik wordt de naam van de eerste boot ook direct de klassenaam.  

“Dat we in zo’n state-of-the-art boot kunnen varen is natuurlijk geweldig”, zegt Maikel, “het is de meest moderne havenreddingboot die we in de vloot hebben. We realiseren ons heel goed dat zo’n donatie van onschatbare waarde is, zoiets gaat verder dan het geld. We kunnen zoveel meer met een boot als deze; hij is van alle ‘gemakken’ voorzien en bovendien kantelbaar. Daarnaast kunnen we in alle weertypes gemakkelijker uitvaren en is de boot voorzien van de nieuwste apparatuur en motoren. Kijk maar eens naar de video over onze samenwerking, dan heb je er meteen een beeld bij. En kun je je vast voorstellen hoe blij we zijn dat we in een boot als deze ons werk mogen doen. We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken; zonder giften geen reddingsacties. Dat hoeft uiteraard geen reddingboot te zijn, voor 5 euro geef je een bemanningslid al een muts en voor 370,- kunnen we een portofoon aanschaffen. Elke donatie is welkom, want elk leven telt!”

Leuk weetje: Nh1816 heeft besloten nóg een reddingboot te schenken. Weliswaar een kleinere, maar toch een welkome aanvulling. De huidige Float-500 klasse wordt vervangen door een soortgelijke boot, waarvan de eerste in de serie bekostigd wordt door Nh1816. Ook hierbij geldt dat de naam van de eerste boot de klassenaam wordt. Maar… een andere boot met dezelfde naam, de Nh1816, kon niet. Daarom is besloten die nieuwe reddingboot en die reddingbootklasse naar de vestigingsplaats van de stichting te vernoemen, Oudkarspel. De toekomstige Oudkarspel-klasse moet nog worden ontwikkeld, aanbesteed en gebouwd. Maar wat in het vat zit…

LAATSTE ARTIKELEN

drie jongens op pad in het bos

Microavonturen

slalom atlete Martina in actie

Kanoslalom-atlete Martina Wegman

vrouw van polygon reinigt inboedel

Schadehersteller Polygon na brand

carline alberts in chill stoel

Revalidatie niet-aangeboren hersenletsel

groepje mensen in de straten van Zwolle

Zwolle citytrip: verrassend veelzijdig

jong knap stel stapt samen de eurostar in op centraal station amsterdam

Zest 2024: #10 Avontuur